Projecte "APRENDRE I ENTENDRE" 2019-2020-

 

Aquest curs, continuem amb el projecte de l’AMPA de l’Escola Antoni Gaudí  ”APRENDRE I ENTENDRE”, que  consisteix en  trobar espais de comunicació, cooperació i intercanvi entre infants i gent gran del municipi, a la fi de promoure la transmissió cultural i de valors i el desenvolupament d’actituds humanistes entre d’altres. Per aquest fi hem projectat un seguit d’activitats totalment gratuïtes que oferim als vostres fills i filles.  A continuació, podreu trobar tota la informació del projecte, dirigit a tots els cursos de l'escola . 

 

 INTRODUCCIÓ i ANTECEDENTS

 La societat actual es troba immersa en una contínua revolució que té diferents factors com a causes, com la immigració, l'envelliment, la globalització, els avenços tecnològics, etc... Això comporta l'adaptació contínua dels individus, principalment de la gent jove, a aquests canvis, afectant als fonaments de la naturalesa humana, com els principis i valors, i per tant, resultant nous models de societat i de relació. 

Aquesta necessitat d'adaptació de les persones al moment i al context, moltes vegades provoca una percepció en la societat de "perdúa de valors", que acostumen a generar estereotips i falses creences entre generacions, i que poden provocar bretxes generacionals de conseqüències nocives per a les dinàmiques socials (cohesió social, solidaritat, ...) i al cap i a la fi, pels individus (hostilitat, rebuig, aïllament, fustració, desconfiança, etc...). 

Algunes de les causes d'aquesta percepció són les dificultats o limitacions en la comunicació i les relacions entre les persones, que per diferents motius (canvis de model familiar, complexitat laboral, la inserció de la dona en el treball, deteriorament de la comunicació en la família, etc), dificulten aquesta transmissió cultural i de valors entre generacions al no disposar de temps ni espais per compartir, i en conseqüència, tenint un impacte en el desenvolupament social i moral dels individus. 

A arrel d'aquesta situació, l'AMPA Antoni Gaudí, vol continuar desenvolupant aquest projecte, amb la intenció de treballar estratègies que promoguin la comunicació i l'intercanvi intergeneracional des de l'àmbit escolar.   

 

 

CONTEXTE


Així doncs, aquest projecte es durà a terme a la ciutat de Cornellà de Llobregat, potenciant col·laboracions amb persones del municipi i entitats relacionades amb l’àmbit de la vellesa (residències o casals de gent gran, entitats o persones que visquin o estiguin vinculades amb a la ciutat, etc...), que comparteixin amb nosaltres aquesta visió i objectius i vulguin/puguin participar, amb la voluntat final de crear sinergies i establir vincles que puguin mantenir-se en el temps.

Aquest any plantegem continuar amb les col·laboracions amb la Residencia Jaume Nualart i entitats i associacions de persones grans referents de la ciutat. En propers anys, intentarem anar ampliant el cercle de entitats i persones col·laboradores del projecte

 

 

 JUSTIFICACIÓ

La societat actual es troba immersa en una continua revolució  que té diferents factors com a causes, com la immigració, l’envelliment, la globalització, els avenços tecnològics, etc.... Això comporta l’adaptació continua dels individus, principalment de la gent jove, a aquestes canvis, afectant als fonaments de la naturalesa humana, com els principis i valors, i per tant, resultant nous models de societat i de relació

Aquesta necessitat d’adaptació de les persones al moment i al context moltes vegades provoca una  percepció en la societat de “pèrdua de valors”, que acostumen a generar estereotips i falses creences entre generacions, i  que poden provocar bretxes generacionals de conseqüències nocives per les dinàmiques socials  (cohesió social, solidaritat,...) i al cap a i la fi, pels individus (hostilitat, rebuig, aïllament, frustració, desconfiança, etc..),

Algunes de les causes d’aquesta percepció són les dificultats o limitacions en la comunicació i les relacions entre les persones, que per diferents motius (canvis model família, complexitat laboral, la inserció de la dona en el treball,  deteriorament de la comunicació en la família, influència de les noves tecnologies, individualisme i aïllament, pèrdua d’habilitats relacionals, etc..) dificulten aquesta transmissió cultural i de valors entre generacions al no disposar de temps ni espais per compartir, i en conseqüència, tenint un gran impacte en el desenvolupament social i moral dels individus.

A arrel d’aquesta situació l’AMPA Antoni Gaudí vol continuar desenvolupar el seu projecte, amb la intenció de treballar estratègies que promoguin la comunicació i l’intercanvi intergeneracional des de l’àmbit escolar

 

OBJECTIUS

 

Desenvolupar e implementar un seguit d’activitats que facilitin compartir habilitats, coneixements i experiències entre generacions, i que facilitin:
·       La transmissió de valors
·       La transmissió cultural (coneixements, experiències, habilitats)
·       El recolzament mutu
·       El desenvolupament d’actituds humanistes (solidaritat)
·       L’apropament a la vellesa com estadi vital
·       Consciencia del valor de la vellesa

El resultat esperat és identificar canvis significatius en la concepció que tenen els alumnes sobre la vellesa abans i després de participar en les activitats, per la qual cosa es passarà el “Qüestionari d’estereotips per la vellesa” de Montorio e Izal (1991), en la fase prèvia a l’inici de les activitats i al finalitzar aquestes, per poder mesurar de forma objectiva si s’han aconseguit els objectius.

D’altra banda es proposa als professionals de la residència Jaume Nualart la possibilitat de realitzar una avaluació des de la vesat de la gent gran, per poder objectivar els possibles beneficis que aquest projecte comporta.

ACTIVITATS

 

Les  activitats s’encabiran en diferents àrees temàtiques, com història, immigració, dona, oficis, costums, esbarjo, noves tecnologies, etc...En aquest sentit, durant  aquest curs la nostra escola desenvolupa un projecte al voltant de les emocions i l’art (“emociona’t amb l’art”), i amb la intenció d’alinear tots dos projectes, durant aquest any es potenciaran tot un seguit d’activitats vinculades a la vellesa i l’art.


Durant aquest curs es desenvoluparan un total de sis activitats, adequant el nombre d’edicions de cada activitat al nombre de nens inscrits.

La temàtica de l’activitat seran les següents                  

- Activitat 1: Teatre. Es durà a terme un taller de teatre intergeneracional que pretén, a més afavorir les relacions, treballar aspectes com la memòria, la comunicació, l’atenció i l’expressió oral i corporal.

- Activitat 2: Cinema: Tarda dedicada a la projecció de curtmetratges que treballin l’aprenentatge en valors amb la dinamització d’un debat posterior per comentar les projeccions i exposar les diferents visions, fomentant l’intercanvi

- Activitat 3: Cuina saludable: Un professional de la restauració impartirà un taller de cuina, que realitzaran de forma conjunta gent gran i nens, amb la finalitat de generar xarxa, a més de treballar els hàbits alimentaris saludables

- Activitat 4: Màgia. Aprofitant la fascinació per l’il·lusionisme, es realitzarà un taller amb avis i escolars, amb la intenció de treure profit d’aquests recurs com eina per educar en valors, com la intel·ligència emocional, d’una forma divertida i entretinguda.

- Activitat 5: Esport. Es realitzarà una tarda lúdica a l’aire lliure de joc de petanca entre gent gran i nens, amb la intenció de  fomentar l’intercanvi cultural i enfortir relacions socials, a més de treballar valors com el treball col·laboratiu i la gestió de les emocions. 
- Activitat 6: Relaxació: Taller de Ioga/meditació, orientat a millorar aspectes com l'estat d'ànim i tècniques de relaxació i concentració en un grup integeneracional
- Festa fi de projecte:  Es convidarà a tots els participants de les activitats del projecte a la festa fi de curs, que comptarà amb diferents activitats, per compartir i generar vincles entre alumnes i gent gran.


Pensem que aquest és un projecte de llarg recorregut, que ha d’evolucionar i passar per un seguit de fases, des d’una inicial, encarada només a compartir (coneixements, habilitats, etc..), passant a una altra fase on els participants interactuïn mútuament (activitats conjuntes) per finalment entrar en la fase d’integració, on les activitats es generin espontàniament, per la qual cosa es pretén que el projecte no finalitzi amb aquest curs lectiu sinó que tingui continuïtat en els pròxims anys, ajudant a establir uns vincles i una xarxa que perduri en el temps.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada