Aquest curs, continuem amb el projecte de l’AMPA de l’Escola Antoni
Gaudí ”APRENDRE I ENTENDRE”, que
consisteix en trobar espais de comunicació, cooperació i
intercanvi entre infants i gent gran del municipi, a la fi de promoure la transmissió
cultural i de valors i el desenvolupament d’actituds humanistes entre d’altres.
Per aquest fi hem projectat un seguit d’activitats totalment gratuïtes que
oferim als vostres fills i filles. A continuació, podreu trobar tota la informació del projecte, dirigit a tots els cursos de l'escola .
INTRODUCCIÓ i ANTECEDENTS
La societat actual es troba immersa en una contínua revolució que té diferents factors com a causes, com la immigració, l'envelliment, la globalització, els avenços tecnològics, etc... Això comporta l'adaptació contínua dels individus, principalment de la gent jove, a aquests canvis, afectant als fonaments de la naturalesa humana, com els principis i valors, i per tant, resultant nous models de societat i de relació.
Aquesta necessitat d'adaptació de les persones al moment i al context, moltes vegades provoca una percepció en la societat de "perdúa de valors", que acostumen a generar estereotips i falses creences entre generacions, i que poden provocar bretxes generacionals de conseqüències nocives per a les dinàmiques socials (cohesió social, solidaritat, ...) i al cap i a la fi, pels individus (hostilitat, rebuig, aïllament, fustració, desconfiança, etc...).
Algunes de les causes d'aquesta percepció són les dificultats o limitacions en la comunicació i les relacions entre les persones, que per diferents motius (canvis de model familiar, complexitat laboral, la inserció de la dona en el treball, deteriorament de la comunicació en la família, etc), dificulten aquesta transmissió cultural i de valors entre generacions al no disposar de temps ni espais per compartir, i en conseqüència, tenint un impacte en el desenvolupament social i moral dels individus.
A arrel d'aquesta situació, l'AMPA Antoni Gaudí, vol continuar desenvolupant aquest projecte, amb la intenció de treballar estratègies que promoguin la comunicació i l'intercanvi intergeneracional des de l'àmbit escolar.
CONTEXTE
Així doncs,
aquest projecte es durà a terme a la ciutat de Cornellà de Llobregat,
potenciant col·laboracions amb persones del municipi i entitats relacionades
amb l’àmbit de la vellesa (residències o casals de gent gran, entitats o
persones que visquin o estiguin vinculades amb a la ciutat, etc...), que
comparteixin amb nosaltres aquesta visió i objectius i vulguin/puguin
participar, amb la voluntat final de crear sinergies i establir vincles que
puguin mantenir-se en el temps.
Aquest any
plantegem continuar amb les col·laboracions amb la Residencia Jaume Nualart i
entitats i associacions de persones grans referents de la ciutat. En propers
anys, intentarem anar ampliant el cercle de entitats i persones col·laboradores
del projecte
JUSTIFICACIÓ
La societat
actual es troba immersa en una continua revolució que té diferents factors com a causes, com la
immigració, l’envelliment, la globalització, els avenços tecnològics, etc....
Això comporta l’adaptació continua dels individus, principalment de la gent
jove, a aquestes canvis, afectant als fonaments de la naturalesa humana, com
els principis i valors, i per tant, resultant nous models de societat i de
relació
Aquesta necessitat
d’adaptació de les persones al moment i al context moltes vegades provoca
una percepció en la societat de “pèrdua
de valors”, que acostumen a generar estereotips i falses creences entre
generacions, i que poden provocar
bretxes generacionals de conseqüències nocives per les dinàmiques socials (cohesió social, solidaritat,...) i al cap a i
la fi, pels individus (hostilitat, rebuig, aïllament, frustració, desconfiança,
etc..),
Algunes de les
causes d’aquesta percepció són les dificultats o limitacions en la comunicació
i les relacions entre les persones, que per diferents motius (canvis model
família, complexitat laboral, la inserció de la dona en el treball, deteriorament de la comunicació en la
família, influència de les noves tecnologies, individualisme i aïllament,
pèrdua d’habilitats relacionals, etc..) dificulten aquesta transmissió cultural
i de valors entre generacions al no disposar de temps ni espais per compartir,
i en conseqüència, tenint un gran impacte en el desenvolupament social i moral
dels individus.
A arrel
d’aquesta situació l’AMPA Antoni Gaudí vol continuar desenvolupar el seu
projecte, amb la intenció de treballar estratègies que promoguin la comunicació
i l’intercanvi intergeneracional des de l’àmbit escolar
OBJECTIUS
Desenvolupar e implementar un seguit d’activitats
que facilitin compartir habilitats, coneixements i experiències entre generacions, i que facilitin:
· La transmissió de valors
· La transmissió cultural (coneixements, experiències,
habilitats)
· El recolzament mutu
· El desenvolupament d’actituds humanistes
(solidaritat)
· L’apropament a la vellesa com estadi vital
· Consciencia del valor de la vellesa
El resultat esperat és
identificar canvis significatius en la concepció que tenen els alumnes sobre la
vellesa abans i després de participar en les activitats, per la qual cosa es
passarà el “Qüestionari d’estereotips per la vellesa” de Montorio e Izal (1991),
en la fase prèvia a l’inici de les activitats i al finalitzar aquestes, per
poder mesurar de forma objectiva si s’han aconseguit els objectius.
D’altra banda es proposa
als professionals de la residència Jaume Nualart la possibilitat de realitzar
una avaluació des de la vesat de la gent gran, per poder objectivar els
possibles beneficis que aquest projecte comporta.
ACTIVITATS
Les activitats s’encabiran en diferents àrees
temàtiques, com història, immigració, dona, oficis, costums, esbarjo, noves
tecnologies, etc...En aquest sentit, durant
aquest curs la nostra escola desenvolupa un projecte al voltant de les
emocions i l’art (“emociona’t amb l’art”), i amb la intenció d’alinear tots dos
projectes, durant aquest any es potenciaran tot un seguit d’activitats
vinculades a la vellesa i l’art.
Durant aquest
curs es desenvoluparan un total de sis activitats, adequant el nombre d’edicions
de cada activitat al nombre de nens inscrits.
La temàtica de
l’activitat seran les següents
- Activitat 1: Teatre. Es
durà a terme un taller de teatre intergeneracional que pretén, a més afavorir
les relacions, treballar aspectes com la memòria, la comunicació, l’atenció i
l’expressió oral i corporal.
- Activitat 2: Cinema:
Tarda dedicada a la projecció de curtmetratges que treballin l’aprenentatge en
valors amb la dinamització d’un debat posterior per comentar les projeccions i
exposar les diferents visions, fomentant l’intercanvi
- Activitat 3: Cuina saludable:
Un professional de la restauració impartirà un taller de cuina, que realitzaran
de forma conjunta gent gran i nens, amb la finalitat de generar xarxa, a més de
treballar els hàbits alimentaris saludables
- Activitat 4: Màgia. Aprofitant
la fascinació per l’il·lusionisme, es realitzarà un taller amb avis i escolars,
amb la intenció de treure profit d’aquests recurs com eina per educar en
valors, com la intel·ligència emocional, d’una forma divertida i entretinguda.
- Activitat 5: Esport. Es
realitzarà una tarda lúdica a l’aire lliure de joc de petanca entre gent gran i
nens, amb la intenció de fomentar
l’intercanvi cultural i enfortir relacions socials, a més de treballar valors
com el treball col·laboratiu i la gestió de les emocions.
- Activitat 6: Relaxació: Taller de Ioga/meditació, orientat a millorar aspectes com l'estat d'ànim i tècniques de relaxació i concentració en un grup integeneracional
- Festa fi de projecte: Es convidarà a tots els participants de les activitats del projecte a la festa fi de curs, que comptarà amb diferents activitats, per compartir i generar vincles entre alumnes i gent gran.
Pensem que aquest és un projecte de llarg recorregut, que
ha d’evolucionar i passar per un seguit de fases, des d’una inicial, encarada
només a compartir (coneixements, habilitats, etc..), passant a una altra fase
on els participants interactuïn mútuament (activitats conjuntes) per finalment
entrar en la fase d’integració, on les activitats es generin espontàniament,
per la qual cosa es pretén que el projecte no finalitzi amb aquest curs lectiu
sinó que tingui continuïtat en els pròxims anys, ajudant a establir uns vincles
i una xarxa que perduri en el temps.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada